provincie Limburg.be

Zomerfilmcollega

7 dagen lang pakt het Zomerfilmcollege uit met een 15-tal lezingen en een 20-tal films rond het oeuvre van de invloedrijke cineast Abbas Kiarostami en de Amerikaanse komedies van onder meer Hawks, Lubitsch, Sturges en Cukor uit de jaren ’30 en ’40!

Het Zomerfilmcollege brengt filmliefhebbers in contact met gerenommeerde filmspecialisten uit binnen- en buitenland, maar vooral ook met films uit de collectie van CINEMATEK en andere Europese filmarchieven die zelden of nooit op het witte doek vertoond worden. Een unieke kans tot kennismaking met (of herontdekking van) cinefiele en klassieke meesterwerken, die een absolute ‘must’ zijn voor iedereen die van film houdt.

Abbas Kiarostami: Truth in cinema

Als modern mysticus en één van de voornaamste figuren van de Iraanse New Wave zette Abbas Kiarostami de Iraanse cinema wereldwijd op de kaart en plaveide hij de weg voor een hele generatie Iraanse filmmakers. Hij startte in 1969 zijn carrière als verantwoordelijke van de filmafdeling van Kanun, het Centrum voor de Intellectuele Ontwikkeling van Kinderen en Jong Volwassenen, waar hij onder meer zijn neorealistisch debuut The Bread and the Alley (1970) maakte. In tegenstelling tot veel van zijn collega’s en tijdgenoten, bleef Kiarostami na de revolutie in Iran. Met Where Is the Friend’s Home? (1987), de eerste film van wat later bekend zou worden als de Koker-trilogie – gevolgd door Life, and Nothing More… (1992) en Through the Olive Trees (1994) – kreeg Kiarostami internationale erkenning. Met Close-Up (1990), een docufictie over een cinefiel die zich voordoet als de bekende filmmaker Mohsen Makhmalbaf en zo een familie misleidt om mee te spelen in zijn ‘fictieve’ film, bekoorde hij de harten van internationaal gerenommeerde regisseurs zoals Martin Scorsese en Jean-Luc Godard en veroverde hij een plekje in BFI’s top 50 van de beste films aller tijden. Voor Taste of Cherry (1997) werd hij bekroond met de Palme d’Or tijdens het filmfestival van Cannes.

Kiarostami werkte eveneens als scriptschrijver, monteur, artdirector en producer. Daarnaast stelde hij tentoon met fotografisch werk en publiceerde hij meer dan 200 gedichten. Perzische poëzie, die vaak letterlijk voorgelezen wordt, en allegorische vertellingen zijn kenmerkend voor zijn hele oeuvre als filmmaker. Thema’s als het reizen, zowel fysiek als spiritueel, en het leven en de dood, giet hij in een eenvoudige vertelstructuur en een stilistisch complexe fotografie. Aan de hand van een spel van eenvoud en complexiteit, van fictie en documentaire, van verandering en continuïteit behandelt hij politieke, filosofische en spirituele kwesties.

Gastsprekers

Mehrnaz Saeed-Vafa (Columbia College Chicago, filmmaker) (voertaal: Engels). Tom Paulus (Universiteit Antwerpen) (voertaal: Nederlands). Ruben Demasure (Universiteit Antwerpen) (voertaal: Nederlands). Elias Grootaers (School of Arts Gent, filmmaker) (voertaal: Nederlands).

Kiarostami in context

http://assets.zebra.cultuurplatform.be/files/1622/original/Ball-of-Fire-Howard-Hawks-1941-1200x941.jpg?1496328820De Iraanse New Wave van de jaren 1960 en 1970 alsook latere parels van de Iraanse cinema die door Kiarostami werden beïnvloed, worden gedurende vier avonden belicht door Mehrnaz Saeed-Vafa, filmmaker en co-auteur met Jonathan Rosenbaum van Abbas Kiarostami (University of Illionois Press, 2003). Afsluiten doen we met Saeed-Vafa’s documentaire, Jerry and Me, waarin ze Jerry Lewis gebruikt om haar verdeelde herinneringen aan Iran te reconstrueren.

Gastsprekers

Mehrnaz Saeed-Vafa (Columbia College Chicago, filmmaker) (voertaal: Engels).

Classical Hollywood comedy: Game space and play time

Lubitsch, Hawks, Cukor, … Adrian Martin (auteur van onder meer Mise en Scène en Film Style: From Classical Hollywood to New Media Art) laat zijn licht schijnen over de hoogdagen van de Amerikaanse komediefilm, een niet aflatende parade van schitterende films, legendarische filmsterren en geniale regisseurs. Van romantische komedies, over “Screwball” en “Comedies of Manners” tot de visuele “gag” duiken we in de komische wereld van kibbelende koppels, kinderlijke volwassenen en hun speelse avonturen. We gaan op zoek naar “The Lubitsch Touch” in diens satires en romantische komedies zoals Trouble in Paradise (1932). We worden achterna gehold door Cary Grant en Katherine Hepburn, in de Screwball Comedies van onder meer Howard Hawks, Leo McCarey en George Cukor. We worden verlokt door de charmes van Barbara Stanwyck in Preston Sturges’ The Lady Eve (1941). We worden de mond gesnoerd door een grofgebekte Groucho Marx en om de tuin geleid door diens malle broers in Leo McCarey’s Duck Soup (1933). Kortom, we verdiepen ons in de onomwonden en ongecensureerde humor van de vroege geluidsfilm en kijken hoe de makers van deze komische films bij de invoering van de moraliserende Production Code de seksuele insinuaties achterwege lieten en op subtiele wijze de draak staken met de conventies van het huwelijk en de Amerikaanse samenleving. In deze frivole “fast-talking talkies” vol speelse mannen en koppige, zelfverzekerde vrouwen vierden misverstane intenties en merkwaardige situaties hoogtij. Geniet mee van de visueel vernuftige en subtiele verbeelding van scherpzinnige scripts en ontdek de verhalen achter deze hilarische, iconische meesterwerken van de filmgeschiedenis!

Gastspreker

Adrian Martin (freelance schrijver en audiovisueel kunstenaar) (voertaal: Engels).

Praktisch

Een ticket voor het volledige programma van 7 dagen bedraagt €135. Studenten betalen slechts €70. De prijs voor een half programma, Abbas Kiarostami of Classical Hollywood Comedy, bedraagt €75. Studenten betalen voor een half programma slechts €40. De twee hoofdthema’s vinden afwisselend in de voor- of namiddag plaats. Het avondprogramma vindt telkens plaats aansluitend op het bijhorende namiddagprogramma en is voor alle deelnemers toegankelijk. Nog vragen? Neem gerust contact op!

Tickets kan je hier kopen

beeld: Ball of Fire (Howard Hawks, 1941)

Eerstvolgende events

Link naar de andere disciplines

Nieuwsbrief

Ondersteuning