provincie Limburg.be

COFIB: een letterwoord dat staat voor Cursus, Oefening, Film, Inzicht en Bespreking

Het filmseminarie COFIB wordt 1 x per jaar georganiseerd door Zebracinema Belgische Provincie Limburg, Provinciaal Domein Dommelhof te Neerpelt, de Vlaamse Dienst voor Filmcultuur en het Koninklijk Belgisch Filmarchief met de steun van de Vlaamse Gemeenschap.

De seminaries zijn in 1980 begonnen op initiatief van Gerard Habraken en zijn bedoeld voor filmliefhebbers en filmagogen. Bekende medewerkers waren: Ivo Nelissen, Marc Westermann, Edwin Carels, Judith Franco, Karel Deburchgrave en professor André Vandenbunder.

Tijdens het seminarie rond een centraal thema (een filmgenre, een cineast of land) worden films bekeken, becommentarieerd en geanalyseerd. Externe sprekers zorgen voor nieuwe invalshoeken. Een plenair forum sluit elke sessie af.

Dit filmseminarie COFIB valt naast de amateurkunsten, het verenigingsleven, de bibliotheken en de cultuurcentra onder de categorie "niet-formele volwassenenvorming" van het sociaal-cultureel werk, één van de pijlers van een integraal en kwalitatief cultuurbeleid.

Edities

COFIB 64: Buster Keaton

Naar aanleiding van het vijftigjarig overlijden van de meester van de Amerikaanse slapstickcomedy wijdt COFIB-64 zich aan het werk van Buster Keaton.

Aan de hand van lezingen van experts en vertoningen van originele pellicule en recente digitale restauraties duiken we in de wereld van Keatons icoonische physical deadpan comedy en diens invloed op hedendaagse filmmakers.
We tonen stille kort- en langspeelfilms uit zijn hoogdagen in de jaren 1920, een uitzonderlijke periode waarin hij in volle vrijheid films maakte die hij zelf regiseerde en vaak ook zelf schreef en die van hem de grootste acteur-regisseur uit de filmgeschiedenis maakte.
We focussen op zijn komische talenten en stunts alsook op zijn visueel en cinematografisch vernuft.
Daarnaast gaan we dieper in op Keatons nadagen en zijn eigenzinnige samenwerking met Samuel Beckett.

Vrijdag 18 tot zondag 20 november 2016

COFIB 63: Kleur in film

Only the Rainbow Can Duplicate Its Brilliance! – Kleur in film
20-22 november 2015

“My first memories of movies are in Technicolor” – Martin Scorsese

Naar aanleiding van de 100e verjaardag van Technicolor viert COFIB-63 de kleurenfilm! Aan de hand van lezingen van experts en vertoningen van originele pellicule en recente digitale restauraties duiken we in de geschiedenis van de kleurenfilm en diens befaamde procedés. We kijken daarbij zowel naar vroege handmatige inkleuringen, als ook naar experimenten met tinting en toning, two-color systemen en de verdere ontwikkelingen tot het flamboyante three-strip Technicolor-procédé in panoramisch breedbeeld. Vertrekkend van deze technische evoluties verkennen we de esthetische mogelijkheden en de auteurstoepassingen in kleurenfilms vanaf het prille begin tot en met de adembenemende kleurenfotografie van Jacques Demy in de late jaren 1960. Daarnaast worden ook narratieve en cinematografische motieven uit de doeken gedaan en bespreken we het gebruik van special effects op basis van kleurtechnologie. We vertonen klassiekers uit de begin- en hoogdagen: Europese meesterwerken in kleur en canonieke Technicolorfilms uit diverse genres, zoals westerns, avonturenfilms en musicals!

COFIB 62: Oorlog in cinema/cinema in oorlog

Film en moderne oorlogsvoering zijn generatiegenoten, beiden hebben ze hun wortels in de tweede helft van de 19de eeuw. Het mag dan ook niet verbazen dat er heel wat verbanden tussen de twee gelegd kunnen worden. Van de setting voor een komisch hoogtepunt uit de stille-filmgeschiedenis en het onderwerp van tal van morele aanklachten uit diezelfde periode, tot de katalysator voor technologische vernieuwingen en de basis voor het succes van genres en filmsterren: de oorlogen van de 19de en 20ste eeuw hebben onmiskenbaar hun stempel gedrukt op de filmgeschiedenis. Het hoe en het waarom kan je ontdekken tijdens het 62ste COFIB-weekend.

21 tot 23 november 2014

COFIB 61: De gangsterfilm

Meer nog dan andere genres is de gangsterfilm er één waar regisseurs een halve of hele carrière rond bouwen. Bovendien beleefden heel wat (Amerikaanse) filmmakers hun vuurdoop binnen het genre. Van een als auteur omstreden figuur als William Wellman – wiens The Public Enemy voor een belangrijk deel de iconografie van de gangsterfilm mee bepaalde – tot oude en nieuwe gevestigde waarden als Raoul Walsh en Quentin Tarantino, stuk voor stuk stortten ze zich op de codes en conventies van de gangsterfilm. Wat hen er precies tot aantrok, kom je te weten tijdens het 61ste COFIB-weekend.

Het genre is door de filmgeschiedenis heen een uitermate geschikt vehikel gebleken om de dubbelzinnigheid van mens en maatschappij in beeld en klank te gieten. We blijven gefascineerd door het glamoureuze succesverhaal van de gangster – vertolkt door sterren als James Cagney, Humphrey Bogart en Marlon Brando – maar evenzeer door zijn onvermijdelijke neergang. De gangster is immers het tragi-heroïsche personage bij uitstek; hij bestaat bij gratie van zijn verlangen – naar macht, geld, roem –, maar krijgt uiteindelijk zelden of nooit wat hij wil.

Hoewel de ontknoping van deze films ons op het hart wil drukken dat misdaad niet loont, kan de aantrekkingskracht van hun protagonisten ons een hele film lang het tegenovergestelde laten hopen. Kom dus tijdens dit COFIB-weekend mee balanceren tussen droom en misdaad, met oude en nieuwe klassiekers als White Heat, Night and the City en Little Odessa. An offer you can’t refuse…

COFIB 61: De gangsterfilm.
22 november tot 24 november in Provinciaal Domein Dommelhof Neerpelt

COFIB 60: de cinema van Noord-Afrika

Van Casablanca tot Caïro

Noord-Afrika vormt de laatste jaren het toneel van diepgaande politieke, sociale en culturele veranderingen met globale gevolgen. De regio die zich uitstrekt over Marokko, Algerije, Tunesië, Libië en Egypte wordt gekenmerkt door een bijzondere historische en culturele complexiteit, die zich weerspiegelt in de recent toenemende filmproductie. Lange tijd lag het absolute zwaartepunt van de filmproductie in Egypte, maar gestaag hebben zich ook in de andere Noord-Afrikaanse landen filmindustrieën met een eigen dynamiek ontwikkeld. Tijdens de 60e editie van het COFIBseminarie focussen we op deze minder bekende filmindustrieën.

Met zes films en vijf lezingen geven we een aantal perspectieven op de hedendaagse Noord-Afrikaanse film. De openingsfilm ‘Les Chevaux de Dieu ’ van de Marokkaanse Nabil Ayouch, die in 2012 lovend onthaald werd in Cannes, is een mooi voorbeeld. Tijdens het seminarie kijken we ook over de grenzen en staan we stil bij de filmmakers van Noord-Afrikaanse origine in Europa.

COFIB 60: De cinema van Noord-Afrika
26 april tot 28 april 2013  in Provinciaal Domein Dommelhof Neerpelt

Eerdere edities